De afgelopen maand zijn er twee wetenschappelijke onderzoeken over gebaren met baby’s verschenen.

Het ene onderzoek bekeek of kinderen van 15 maanden gebaren leerden van video (ja) en onder welke omstandigheden dat dan was.

image

Het andere bekeek heel veel babygebaren onderzoeken en bekeek of er een effect was op taalontwikkeling (nee).

In de VS heb je veel verschillende bedrijven die babygebaren video’s verkopen. Hier in Nederland heb je vooral Lotte & Max. Er was een groep kinderen die alleen keek naar de afleveringen, een groep die samen met een ouder keek en een groep die geen video keek, maar gebaren oefende met plaatjes (samen met een ouder). Tenslotte was er een groep die helemaal geen gebaren aangeleerd kregen.

Het opvallende aan het onderzoek is dat de ouders niet tussen de tv afleveringen door mochten gebaren. De gebaren kregen dus geen betekenis buiten de oefensessies. Terwijl het gebruik in het dagelijkse leven het juist betekenisvol maakt voor kinderen èn ouders.

De conclusie van het onderzoek was dat kinderen in alle drie groepen gebaren leerden. De kinderen die samen met hun ouders keken of oefenden, leerden iets meer gebaren.

Omdat de ouders niet tussendoor met hun kinderen mochten gebaren, weten we niet of ze ook echt de gebaren begrepen, en zelfstandig konden gebruiken. Het kan zijn dat ze braaf “bal” gebaarden als ze het plaatje op tv zagen, maar niet snapten dat je dat gebaar ook kunt gebruiken voor de voetbal in de tuin.

Toch opvallend is dat kinderen in een periode van 3 weken gebaren leerden. Heb je een kind van rond de 15 maanden, dan kun je dus verwachten dat hij een of meer gebaren oppikt als jij drie weken lang dagelijks gebaart. Wat mij betreft het liefst in echte situaties, en niet (alleen) met video. Maar ook ik hou van Lotte & Max, en dit onderzoek laat zien dat heel jonge kinderen inderdaad gebaren leren van video instructie.

De meeste pedagogen adviseren om schermtijd voor kinderen onder de twee jaar streng te beperken. Ook als het om educatieve video’s gaat. Kijk voor richtlijnen eens op Ouders On line http://www.ouders.nl/artikelen/nieuwe-inzichten-over-kinderen-en-beeldschermgebruik.

Het overzicht van de vele babygebaren onderzoeken toont eigenlijk drie dingen aan:

1. Er is geen positief effect gevonden op taalontwikkeling.

2. Er is ook geen negatief effect gevonden op taalontwikkeling.

3. Vrijwel alle onderzoeken zijn slecht uitgevoerd. Ze werkten met te kleine groepen of zonder controlegroep.

Eigenlijk heeft het onderzoek vooral aangetoond dat kinderen in staar zijn om gebaren te gebruiken in de communicatie en dat dit het leren spreken niet vertraagd.

Ik vermoed dat de winst van babygebaren op andere vlakken ligt dan taalontwikkeling alleen.

De dag dat ik dit ga onderzoeken komt steeds dichterbij. Eerst schrijf ik nog een verslag van de huidige “status van babygebaren in Nederland”.

Daar heb ik nog 80 ouders voor nodig die hun ervaringen over babygebaren willen delen. Help je mee? Vraag zo veel mogelijk mensen of ze de lijst willen invullen op www.thesistools.be/s/babygebaren

Vraag het je buurman, je zus, oudcursisten, klanten en meer….

Bedankt voor al jullie hulp, samen komen we er wel!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.