Kinderopvang, papadag en IKEA

Waarom maakte ik een alternatief voor de papadag reclame van IKEA? De reclame zat me dwars, maar ik kon niet zo goed benoemen waarom. Dat ze zo inspeelden op het sentiment dat “kinderopvang te veel geld kost”, het gebruik van het woordje papadag, en dat die er dan zo uit zag. Uiteindelijk ook omdat ik de reclametekst niet vind passen bij IKEA.

Vandaar mijn alternatieve versie, die in 24 uur al 400 views kreeg. Met respect voor alle partijen (hoop ik): kinderopvang, papa’s en IKEA.

Eerst de tekst van het origineel. Mijn tekst en beide filmpjes vind je onderaan deze tekst.

De mogelijkheden zijn eindeloos
Als je in oplossingen denkt.
Dus als jullie het gevoel hebben dat al het geld naar de kinderopvang gaat,
Dan is een gedeelde oppasdag misschien een goed idee.
Maak van papadag: buurtpapadag.
Met een paar slimme oplossingen is je huis er al klaar voor.
Zo help je elkaar een handje en kan iedereen met een gerust hart aan het werk.

Kinderopvang

Kinderopvang is een uitgave. Net zoals je ziektenkostenverzekering, je huisvesting, je inboedel en je auto. En dat kost geld. Soms krijg je meer terug, soms minder van de overheid en je werkgever. Wat mij betreft is goede kinderopvang een basisvoorwaarde om volwassenen aan het werk te houden.

De kinderopvang is ook een grote IKEA klant. De kinderdagverblijven staan vol met Billy’s, Besta’s en Klippan Banken. En IKEA kiest er voor om die sector, die vele duizenden klanten omvat, te bestempelen als een te grote uitgave.

De Brancheorganisatie Kinderopvang stelde vragen over de papadag reclame, en kreeg antwoord. De communicatiemedewerker miste naar mijn idee de plank. Daarom schrapte ik de referentie aan de kinderopvang uit mijn alternatieve versie.

Papadag

Papadag. het is een term waar mensen veel moeite mee hebben. Dat heb ik eigenlijk niet. Ik noem de zaterdag ook een mamadag. Om aan te geven dat ik die dag de hoofdverantwoordelijke ben voor de kinderen. Maar we hebben het ook luxe thuis. We werken allebei parttime, en zorgen allebei een dag apart voor de kinderen en een paar dagen samen. En er zijn dagen dat we van hot naar her rennen van en naar het werk, school en de kinderopvang. Maar dat terzijde.

Wat me wel stoort aan de IKEA papadag is dat hij totaal niet representatief is voor een papadag. Of een mamadag. In ieder geval niet zoals deze er bij ons uit zien. De hele middag spelen met je kinderen? Verven, en samen bouwen en er de hele middag bijzitten? Zo ziet papadag er uit als leuke-dingen-doe-dag. Maar bij ons is papadag ook wasdag, en opruimdag. En ik denk en hoop dat dat bij andere vaders ook zo is. Vaders die op papadagen alleen maar leuke dingen doen en niet naar het huishouden omkijken, dat is zo 2003. Van een realistisch beeld van een papadag, zoals IKEA stelt, is dan ook geen sprake. Vandaar dat ook het woord papadag sneuvelde in mijn versie.

 IKEA

Ik geef het toe. Ik ben IKEA-fan. Voor de introductie van de euro kende ik de catalogus met bijbehorende prijzen uit mijn hoofd. Ik kook in een IKEA keuken, zit op een IKEA bank, eet aan een IKEA tafel en al onze kleren hangen of liggen in een IKEA kast.

Ik heb een kastenwand van Billy’s.

Ikea staat voor mij voor praktisch, vrolijk, vernieuwend en betaalbaar. En positief. En dàt zit me dwars aan hun spotje. Het is een afzeikspotje. Ze geven het volgende aan:

Met onze nieuwe campagne willen wij juist in deze tijd een oplossingsgerichte aanpak uitstralen, onder het motto: De mogelijkheden zijn eindeloos als je in oplossingen denkt. In de verschillende afleveringen van deze campagne haken we in de actuele maatschappelijke situatie, zoals de vastzittende huizenmarkt, de oplopende werkloosheid en dus ook de stijgende kosten voor kinderopvang.

En toen dacht ik: de participatiemaatschappij, hoe veel grappen we daar ook over maken, dat is actueel in onze maatschappij. Hoe vangen we elkaar op? Hoe staan we elkaar bij? Het gedachtegoed van de Pedagogische Civil Society sluit hier ook op aan. Dat houdt me als gezinspedagoog bezig. En welke positieve rol kan de inrichting van je huis daar bij spelen?

Dat kinderen zich welkom voelen in je huis is een basiswaarde voor mij. Maar ik wilde breder kijken dan dat. Een buurvrouw die met haar moeder mee gaat naar het ziekenhuis. Een vader die de kinderen van die buurvrouw opvangt zodat dat kan. Informele en incidentele kinderopvang. Alleen noem je dat geen kinderopvang. Dat noem je elkaar een handje helpen. En in mijn versie draait op de achtergrond de wasmachine en heeft papa net een grote SMARTA ovenschotel in de oven gezet. Kunnen oma en buurvrouw zo aanschuiven aan de uitklaptafel, na een vermoeiende middag in het ziekenhuis.

En zo, zo was het een reclame geweest in de traditie van IKEA; vrolijk, optimistisch, slim en betrokken bij de maatschappelijke vraagstukken van nu. En zonder nasmaak.

Alternatief

De mogelijkheden zijn eindeloos
Als je in oplossingen denkt.
Dus als vader zorg je voor je kinderen,
en wil je dat vriendjes zich welkom voelen.
Zo kan de buurvrouw even met oma naar het ziekenhuis
en bezorg je de kinderen een leuke middag.
Met een paar slimme oplossingen is je huis er al klaar voor.
Zo help je elkaar een handje
en zorgen we met elkaar, voor elkaar.

Origineel

3 gedachten over “Kinderopvang, papadag en IKEA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.